perjantai 13. syyskuuta 2013

Kertomuksia edellisiltä reissuilta

Tästä tulee sitten pitkä postaus. Ajattelin hieman kertoa kahdesta edellisestä kerrasta, jolloin perheeni kanssa ollaan lomailtu Floridassa. Ollaan siis oltu siellä vuosina 2010 ja 2012. Molemmilla kerroilla viihdyttiin pari viikkoa, tosin tällä jälkimmäisellä kerralla viihdyttiin myös New Yorkissa nelisen päivää. Molemmilla reissuilla on mukana ollut mun vanhemmat, veli, sisko ja sen kihlattu, sekä mun kummitäti, eli tämän mun pikkuserkun, Vesan, äiti. Molemmat reissut sijoittuvat tähän samaan ajankohtaan, lokakuuhun. Sää Floridassa on suomalaiselle paratiisimainen, lämpöä n. 30 astetta. Ensimmäisellä kerralla satoi yhtenä päivänä sillä aikaa kun oltiin shoppailemassa. ;) Myrskykausihan siellä on ollut menossa (kestää kesäkuusta marraskuuhun), mutta suuremmilta myrskyiltä ollaan onneksemme vältytty. Tosin jälkimmäisellä matkalla kun lähdettiin New Yorkista, iski sinne seuraavana päivänä paljon puhuttu hurrikaani Sandy. Oli aika uskomatonta lueskella kotimaassa uutisia ja katsella kuvia vedenvaltaamasta kaupungista ja samoista paikoista joissa oltiin juuri oltu. Onneksi päästiin tuurilla myrskyä karkuun.

Ensimmäisellä kerralla lennettiin New Yorkin kautta Miamiin. Miamissa oltiin yksi yö ja majoituttiin lentokenttähotellissa. Hotelli oli La Quinta Miami Airport East. La Quintan hotellit ovat tulleet näiden reissujen aikana aika tutuiksi, ja voin kyllä suositella ihan täydestä sydämestä. Näitä löytyy käsittääkseni ympäri Jenkkejä, ja mielestäni nämä on hintaansa nähden tosi kivoja (lyhyeen majoittumiseen). Hotellit on hyvillä paikoilla (lentokenttien jne. läheisyydessä). Itse Miamia me ei olla nähty ollenkaan, koska seuraavana päivänä Vesa ja Socorro (Vesan vaimo) tuli meitä autolla La Quintaan vastaan. Me vuokrattiin auto ja otettiin suunnaksi yksi Jenkkilän suurimmista outlet-ostoskeskuksista, Sawgrass Mills. Siell vierähti tunti jos toinenkin. Suosittelen ehdottomasti kaikkia Florida-matkaajia käymään. Illalla me ajettiin jo määränpäähämme, Cape Coraliin. Miamista Cape Coraliin on noin 195km, ja matka taittuu Floridan rämeikköjen halki. Pari viikkoa kului leppoisasti shoppaillen (hyviä shoppailumestoja mm. Miromar Outlets Naplesissa, Tanger Outlet matkalla Sanibelin beachille, Edison Mall lähellä Cape Coralia). Muutamana päivänä irtauduttiin uima-altaalta ja mentiin nauttimaan Meksikonlahden aalloista. Käytiin sekä Fort Myersin rannalla, sekä Sanibelin saarella muutaman kerran. Varsinkin Sanibel on ehdottomasti käymisen arvoinen paikka!

Oma kappale pitää varmasti omistaa Disney Worldille. Walt Disney World sijaitsee Orlandossa. Orlandoon on Cape Coralista vajaan kolmensadan kilometrin ajomatka, eli useampi tunti hujahtaa. Lähdettiin matkaan koko porukalla, ja varattiin Kissimmeesta huoneet pariksi yöksi. Hotelli oli aikamoinen läävä, mutta toinen silmä auki siellä sai hyvin muutaman yön nukuttua. Puistot joissa vierailtiin, oli tietenkin Magic Kingdom, Disney's Hollywood Studios ja toinen vesipuistoista, Blizzard Beach. Kaikki puistot oli ihan älyttömiä, jotain mistä pieni prinsessa-Emilia on koko ikänsä vain osannut haaveilla. Ei sitä oikein osaa edes kuvailla, se tunnelma pitää itse kokea.Orlandosta löytyy myös tosi hyvä ostoskeskus, Premium Outlets.

Ensimmäisellä reissulla me loppuajasta lähdettiin vielä muutamaksi yöksi toisten sukulaistemme, Tommin ja Sonjan luo itä-Floridaan, Lake Worthiin. Tommi ja Sonja ovat asuneet niin kauan kuin muistan aina kesät Suomessa ja talvet Floridassa. Nyt päästiin ensimmäistä kertaa katsomaan missä ne asuvat. Se oli oikein mukava eläkeläisten asuinalue, "kerrostaloja" oli useita ja niiden keskeltä löyty uima-allasta, saunaa, ym viihdykettä. Sieltä meillä olikin sitten matkan lopuksi lyhyt matka ajella aamuruuhkissa Miamin lentokentälle ja kotia kohti.

Toisella reissulla me lennettiin ensin New Yorkin kautta Tampaan, jonne Vesa ja Soco tuli taas meitä vastaan. Tällä kertaa oltiin vuokrattu yhdessä kaksikerroksinen asunto Orlandon Kissimmeesta, paikasta nimeltä Seven Dwarfs Lane. Se oli myös 24h vartioitu ja aidoitettu asuinalue, josta löytyi kuntosalia, uima-allasta, ulkoilma poreallasta, tenniskenttiä jne jne. Ihan uskomattoman suloinen ja edullinen paikka. Tarkoituksena oli siis taas tutustua vähän Disney Worldin maailmaan. Ensimmäisenä me käytiin tällä kertaa Downtown Disneyssa joka oli maksuton alue josta löytyi ravintoloita, kauppoja ja Disney-tunnelmaa.Tällä kertaa meidän toinen kohde oli Disney's Animal Kingdom joka oli ikäänkuin eläinpuisto, joka oli jaoteltu maanosittain, ja joka maanosasta löytyi sille tyypillisiä eläimiä ja myös joitain huvilaitteita. Yhtenä päivänä meidän oli pakko käydä taas Magic Kingdomissa, ja tällä kertaa jaksettiin jäädä jopa katsomaan jokailtainen ilotulitus. Mahtava show! Viimeisenä päivänä ennen lähtöä me mentiin vielä muutamaksi tunniksi hikoilemaan Disneyn toiseen vesipuistoon, Typhoon Lagooniin. Cape Coralissa meidän lomailu ei juurikaan poikennut edellisestä, otettiin aurinkoa, käytiin syömässä, shoppailtiin. Täydellistä.

Viimeisiksi päiviksi matkattiin siis New Yorkiin. Tampassa yövyttiin taas La Quintassa, tällä kertaa La Quinta Tampa Airportissa. Yövyttiin siellä muuten myös menomatkalla. New Yorkiin lennettiin Tampasta muutama tunti. Otettiin iso tilataksi kohti Brooklynia, josta oltiin vuokrattu meille asunto. Asuttiin Brooklyn Suites-nimisessä paikassa tilavassa Family Suitessa Classon Avenuella. Kyseinen katu oli todella rauhallinen, mutta pakko myöntää että jo seuraavalla kadulla vähän jännitti. Otettiin heti ensimmäisenä iltana suunnaksi Battery Park josta rannalta käsin katsastettiin Vapaudenpatsas, ja lähdettiin valumaan kohti Manhattania. Käytiin esimerkiksi WTC:n muistopaikalla. Siitä oli lyhyt matka Century 21:iin. Shoppailemaan! New Yorkin reissulla ehdittiin pienessä ajassa nähdä aika paljon. Empire State Building, jonne liput oli parikymmentä taalaa ja päästiin tosi nopeasti sinne lähes jonottamatta. Käytiin tosin päiväsaikaan, saattoi johtua myös siitä. Illallahan sinne kannattaisi mennä kun kaupungin valot loistaa. Central Parkissa vietettiin iltapäivä kävellen ja pysähdyttiin myös drinkeille. West Villagessa käytiin mm. Sinkkuelämää-Carrien portailla sekä syömässä maailman parhaimmat kuppikakut Magnolia Bakeryssa. Ajeltiin myös kerran hop on-hop off - bussilla, ja käytiin mm. Harlemissa. Brooklyn Bridgella ja  Brooklyn Bridge Parkissa käytiin viimeisenä päivänä ennen lentokentälle lähtöä. Tietenkään ei voi olla mainitsematta myös esim. Rockefeller Centeria (buu, ei käyty luistelemassa), Gran Central Terminalia, Trump Toweria, New York Public Librarya (tosin se oli juuri mennyt kiinni kun päästiin ovelle :/) jne jne. Ihan mahtava kaupunki! Liikuttiin aina kaupunkiin päin metrolla (helppoa ja halpaa) ja yleensä iltamyöhällä tultiin aina taksilla takaisin Brooklyniin. Ajomatka sinne kesti muistaakseni n. 45min. New York on ihan mahtava kaupunki ja aion ehdottomasti mennä sinne vielä uudestaan. Ainoaksi ongelmaksi koitui mun paniikkihäiriö, joka ei oikein tykännyt hektisestä kaupungista ja ihmispaljoudesta. En saanut oikein rauhoittavillakaan oireita kuriin. Mutta kyllä mä silti menen vielä New Yorkiin!